widgeo.net

2011/02/26

خدعة مزدوجة ... بناءا علي طلب المشاهدين :d




لقد طلب مني اكثر من قارئ ان اكتب في مجال اخر غير الكتابات الرومانسية , وهذه القصة بعنوان خدعة مزدوجة هي ليست فكرتي ولكني قد صغتها بأسلوبي اكرر هذه الفكرة مقتبسة ولكن الكلمات كلماتي اتمني تنال اعجابكم



هبطا معا من السيارة وقد اطرقت برأسها ارضا ووضعت كلتا يديها في جيب ثوبها وسالت دمعتان علي وجنتيها امام محل الذهب ودخلا اليه ولازالت الفتاة مترددة وعندما دخلا قال لها : هوني علي نفسك ياحبيبتي ما ان نتجاوز هذه الازمة سابتاع لك اثنين بدلا منه .

نظرت اليه بحزن ولم تجيب , اخرجت خاتم ماسي من جيب سترتها وضعتها اما البائع وقال هو : نريد ان نبيع هذا .

نظر اليه البائع في ذهول فقد كان خاتم ماسي من الطراز الاول ثمنه يتجاوز العشرون الفا وقال ولا لازالت عيناه معلقتان به : تفضلا بالجلوس حتي نقوم بفحصه .

اخذه في الداخل ثم عاد اليهم وقال : هل يوجد معكم فاتورة شراءه .

هزا رأسيهما نفيا فقال : اذن سأبتاعه منكم بعشرة الاف جنيه .

نظرت اليه الفتاة بحزن ونطقت لاول مرة منذ دخلت : كيف ..؟ هذا ارثي من والدتي رحمها الله وكانت قد ابتاعته باعلي من هذا الثمن .

اجابها : اسف ياسيدتي انتما لا تملكان فاتورة .

اختطفته ووضعته في جيبها قائلة : اذن لن ابيعه .

وقد لاحظت عيناه تكاد تقفز من مكانهما ولكن زوجها انقذ الموقف وقال : ارجوك نحن نحتاج المبلغ بشدة .

دمعت عيناها مرة اخري واخرجته والقته علي المائدة وخرجت تبكي وقد فشلت في احتواء دموعها . . اخرج البائع عشرة الاف جنيه من درج مكتبه واعطاهم الي زوجها .. وما ان ابتعد حتي اخد يضحك في شدة قائلا لمساعده : يا لي من شيطان لقد حصلت علي خاتم ماسي يتجاوز ثمنه عشرين الف جنيه وقد تخلصت ايضا من عشرة الاف مزيفين .

ثم استغرق في الضحك من جديد

وفي سيارة الزوجين استغرقت الفتاة والشاب اللذان كانا يمثلان دور زوجين في ضحك مماثل ثم قالت الفتاة في لهجة نقيض ما كانت عليه منذ دقائق : لقد كانت حركة بارعة جدا ان ابدل الخاتم الحقيقي في جيبي بعد ان يفحصه البائع بخاتم مزيف لم يكلفنا اكثر من مئتي جنيه وقد حصلنا علي عشرة الاف دفعة واحدة .

ثم استغرقا معا في موجة من الضحك ......



تمت
12:50p.m
25/2/2011

Comments
51 Comments

51 comments:

هبة فاروق said...

هههههههههه تيجى تصيدة يصيدك
وياريت الصيدة ليها ثمن
جميلة حبيبتى وسردك لها اجمل
تحياتى لكرملتى

زهرة نيسان said...

السلام عليكم ،

وااااو ..
روعة روعة حبيبتي ،
شهدت لكِ إقتباساً من قبل
وكعادتك تصيغينه أفضل وأجمل ..

يسلم قلمك غاليتي ،
ودمتِ بكل الخير ..

Unknown said...

رائعه جدا ..
منجد حبل الكدب قصير ..
وكما تدين تدان ..
بيني وبينك ..
فرحت جدا لمن عرفت
ان الخاتم مزور ..
تقبلي مروري ..
^^

محمد فخري said...

أولا القصة رائعة بلا شك
ثانيا بارك الله فى قلمك

ثالثا بقى أنا حاسس إن الخدعة دى من نصيب الناس اللى طلبت إن حضرتك تكتبى فى مجال تانى غير الرومانسى :D

يعنى حتى لما حضرتك قررتى تكتبى فى مجال تانى برضه فضلت القصة بتدور حوالين اتنين رايحين محل الدهب :D

فيه نوع من التآلف مع المشاهد الرومانسية اللى بيظهر فيها حبيبان أو خطيبان أو زوجان أو غيرها من صور الحياة حتى إن حضرتك لما كتبتى عن مجال آخر فضلتى محتفظة بهذه الصورة

لا ألومك لأن حضرتك قلتى صراحة إن هى دى الصورة الوحيدة اللى تقدرى تعبرى عنها.. بس المقصود من طلبى أنا -مثلا- إن حضرتك تكتبى ف مجال آخر هو الخروج من دائرة المشهد التقليدى بين زوج وزوجة أو بين أب وابنته إلخ.. وطالما ظللنا داخل هذه الدائرة فمن رأيى الشخصى هذا لا يعد كتابة فى مجال آخر

وتقبلى مرورى ..

Ms Venus said...

هههههههههههههه

جميلة اوى يا كارمن

تسلم ايدك حبيبتى

وياريت تكتبى من الحاجات دى كتير

موناليزا said...

:) حلوة
من حفر حفرة لأخيه وقع فيها

Unknown said...

حلوه أوي أوي أوي أنا كده استريحت :)))
تحياتي لكارمن الجميله في كل ألوان الكتابه

Unknown said...

حلوه أوي أوي أوي أنا كده استريحت :)))
تحياتي لكارمن الجميله في كل ألوان الكتابه

مصطفى سيف الدين said...

قصة رهيبة
واسلوبك رائع
وكان في كتير زي ابطال قصتك في البلد اتمنى ان ينقرضوا بعد الثورة
اشكرك للقصة الجميلة

faroukfahmy said...

امر صعب ان يرضى مداد القلم كل الاذواق فالاخ الكريم محمد فخرى عندما طلب منك ان تكتبى فى مجال آخر هو الخروج عن دائرة المشهد المقصودوفى الحقيقة انه يطبق المثل السائد( قالوا فى الورد عيب قالوا احمر الخدين) والله وردك جمييل ياكارمن سواء كان وردا شعريا او نثريا حتى لو قلت ريان يافجل فامضى فى الكتابة التى تروقك وتتفق مع مواهبك واستعدادك فنحن عندما نكتب لاننتظر اجرا ولا جاها انما تعبيرا نقصد به اشباع ما بداخلنا من خواطر ورغبة جاهدة فى تسرية الاحبة التى تجمعنا فقط بهم الكلمة الصادرة من القلب للقلب وشكرا على قصتك وصراحتك الصادقة فى مسالة اقتباسها

Anonymous said...

فعلا خدعة مزدوجة لا بل ثلاثية إذا احتسبنا معهم القراء أمثالى.
شكراً لمن طلب منك هذا
وشكراً لكتابتك تلك الخدعة الأدبية
الجميلة والمبتكرة بعناية.
ذكرتينى بأحمد خالد توفيق لو كانت له لصدقت ذلك.

وأرجو منكِ المزيد من الخدع الجميلة
تحياتى وخالص احترامى دائماً

;كارولين فاروق said...

هههههههههههههه
وجون وجون وجون
لا انت لازم تكتبي من ده كتير يا كارمن
برافو قصه روعه
ويا حصره الجواهرجي

همس الحنين said...

صباحك سكر كارمن

قصة جميلة تحاكي الواقع

فقد يكون البعض يخدع

في حين أنه يُخدع في ذات الوقت

الجميل أنكِ رائعة في

صياغة الفكرة بأسلوبك

طاب لي الصباح هنا

تقبليني صديقة كارمونة الجميلة

تحياتي

حرّة من البلاد..! said...

كارمن الغالية
ما زلت تحتفظين برقتك وروعة جمالك في الكتبة
قصة جميلة
تحياتي

Heba Salem Youssef said...

السلام عليكم ورحمة الله

ههههههه
رائعة فعلا
مبروم على مبروم ما يرولش :)

بارك الله فيكى يا كارمن

رحاب صالح said...

ههههههههه
بجد برغم اني كنت متوقعة ده
او يمكن قرأت شيء مشابه
بس بجد انت بارعة في الحكي والحوار
تحياتي

ابراهيم رزق said...

رغم انى اول من طلب منك ان تغييرى الرومانسية الا ان نفس الجو الجميل رغم توقعى للخدعة الا انى استمتعت
برافو يا كارمن على فكرة عندما طلبت تعدد مجالات الكتابة لم اطلب تغيير الاسلوب لان الاسلوب بصمة مثل بصمة الاصابع
خالص تحياتى

الاحلام said...

كارمن يا متالقه دائما
فكرة ان تقتبسى هذه القصه وتنشريها باسلوبك فى مدونتك فهى فكره جميله لانها فعلا قصه فيها درس قاصى جدا ( كما تدين تدان) سردك لها سرد رائع ينبع من حس فنى رشيق احييكى عليه
دمتى دائما متالقه تقبلى تحياتى الاحـــــــــلام

افروديت said...

ايه ده اناصدقت وربنا واتأثرت أوي عشانهالدرجة اني خلاص كنت هسلفها
هقولك ايه متميزة ياكارمن في كل كتاباتك
تحياتي

همس الحنين said...

صباحك سكر كارمونة

وسوري لاني ماكنتش موجودة في المدونة

وماقمتش بالواجب

اممم تحبي تشربي ايه عشان اجهزهولك وانتي جاية

وبجد مش عارفة اشكرك ازاي وسعيدة جداً بمعرفتك

بس الظاهر حتطفشي مني هههههههه

كارمونة انا عملت زي مافهمتيني بس لو حطلي

على مدونتي تلاقيه موجود الميوزك بس مش عارفة

مش بيشتغل دايركت ليه ؟؟
يعني لازم تدوسي على البلاي

بس في مدونتك بشوفه بيشتغل دايركت

يبقى اكيد انا هببت في حاجة لو عارفاها

بعد اذنك تفهميني

وبجد بعتذر لو ازعجتك

همس الحنين said...

كارمونة بجد سوري

انا عمالة بحوس الدنيا في مدونتي

وهببت بالنو ههههههههه

يعني ماعملتش نو بس لل

Autoplay

يعني مش فاهمة اعملهم كلهم نو ولا اية ؟؟

وكمان الي قبلها الي هي

اعملها ساف ولا لا

بجد سوري انا ازعجتك معايا

Beram ElMasry said...

عزيزتي كارمن
شكر لكلماتك... واصبحت انتظر تعليقك كل اسبوع ..سلمك الله من كل سوء
لك مني كل التحية وسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

MTMA89 said...

رائعة تلك القصة..
و كأنها تمثيل مصغر لتلك الحياة الساخرة التي نعيشها..
فكل يضحك على الآخر، و لم نعد نرى الصدق إلا نادراً..

تميزتي بابداع في تلك القصة

تقبلي مروري

محمد
:)

Carmen said...

هبة فاروق
ههههههه عندك حق حبي
تسلمي

Carmen said...

زهرة نيسان
وعليكم السلام ياجميل
انتي اجمل ياحبي تسلميلي
حبي واشواقي

Carmen said...

بنك انجل
هههههههه مقلب طلع من عينيه فعلا
نورت القصة شكرا ع وجودك

Carmen said...

محمد فخري

اولا شكرا ع اشادتك يادكتور ثانيا نورت القصة والمدونة كلها ثالثا بقي ليه كده ^_^ انا فكرت طلع حضرتك اني اغير المجال مش الصورة
بعدين الصورة دي فعلا اتكسرت مرات عديدة اولهم في القصة المشتركة بينا قضبان من نار وتوقفت بسبب اعطال فنية من عندك انت ^_^
عموما هحاول بقدر الامكان اخرج من الصورة دي
نورتني يادكتور تحياتي لك

Carmen said...

فينوس
‏^‏_^ انتي اجمل حبي تسلميلي
تحياتي لك

Carmen said...

موناليزا
عندك حق واي حفرة ^_^
نورتي حبيبتي

Carmen said...

شيرين سامي
:‏)‏)) يارب دايما حبي شكرا ع ارق مرور

Carmen said...

مصطفي سيف
يارب يا استاذ مصطفي حياتنا تبقي افضل
تحياتي واحترامي لوجودك

Carmen said...

فاروق فهمي
عندك حق بس مافيش مانع اني انوع مجالات كتاباتي عشان الناس ماتملش
شكرا ع كلماتك الرقيقة ووجودك الجميل

Carmen said...

دعاء صابر
شكرا لك انتي ياجميل علي وجودك ورقتك تحياتي لك

Carmen said...

كارولين فاروق
هههههههه حاضر ياحبي من عيوني هحاول
نورتيني

Carmen said...

همس الحنين
صباحك ورد وفل وجوري وبنفسج
ده شرف لي صداقتك ياجميل
تسلمي حبيبتي نورتيني

Carmen said...

حرة من البلاد
ده بس من ذوقك وعشان عيونك حلوين
نورتي حبيبتي

Carmen said...

دكتورة هبة
وعليكم السلام
عندك حق ^_^ نورتي يادكتورة تسلمي ع وجودك الجميل.

سكن الليل said...

بتفكرني بفيلم العتبة الخضرا

بطولة اسماعيل يس وأحمد مظهر وصباح

بس قصة خطيرة

وفعلا كما تدين تدان

واكتر شويتين

:D:D

أسلوب بارع في السرد

استمتعت هنا

،،

سكن الليل

Carmen said...

رحاب صالح
:‏)‏)) فعلا هي شكلها مألوف
نورتي حبي

Carmen said...

ابراهيم رزق
حقا شرف لي وجودك ورأيك
شكرا ع اشادتك وتعليقك والحمدلله انها عجبتك
تحياتي لك

Carmen said...

الاحلام
ربنا يخليك تسلم ع ذوقك وتعليقك الرقيق
انارت المدونة بقدومك
تحياتي لك

Carmen said...

افروديت
‏^‏_^ ربنا مابيرضاش بالظلم تسلمي شكرا ع وجودك
تحياتي لك

Carmen said...

همس الحنين
انا تحت امرك ياجميل حالا الوصفة السحرية2 تكون عندك بس جهزي 2 شاي بلبن من غير لبن ^_^

Carmen said...

بيرم المصري
ربنا يخليك شكرا ع وجودك الجميل
تحياتي لك

Carmen said...

استاذ محمد
ربنا يخليك ده بس من ذوقك
خالص احترامي وتقديري لك ولقلمك

Carmen said...

سكن الليل
اهلا بك في اول زيارة لك الحمدلله ان المدونة نالت اعجابك ويارب دايما عند حسن ظنك
تحياتي لوجودك

د.ريان said...

رائعة جدا جدا ياكارمن

وبجد تسنحق الاشادة والذكر

من كلمات قلمكم الرائع

سعدت هذا الصباح هنا

Carmen said...

دكتور ريان
ربنا يخليك يادكتور ده بس من ذوقك
تحياتي لوجودك الجميل

Unknown said...

مش مصدقة إن مافيش حد عارف إن القصة دي قديمة جدا كتبها د.نبيل فاروق قرأتها من عشر سنوات تقريبا لكن لم أنساها لأنها رائعة وكنت بأدور عليها
وتفاجأت بالكاتب الذي ينسبها إلى نفسه ولم ينسبها إلى الكاتب الحقيقي
قال هي ليست فكرتي ولكني صغتها بأسلوبي
الحقيقة أن القصة كلها منقولة .. للأسف

Unknown said...

مش مصدقة إن مافيش حد عارف إن القصة دي قديمة جدا كتبها د.نبيل فاروق قرأتها من عشر سنوات تقريبا لكن لم أنساها لأنها رائعة وكنت بأدور عليها
وتفاجأت بالكاتب الذي ينسبها إلى نفسه ولم ينسبها إلى الكاتب الحقيقي
قال هي ليست فكرتي ولكني صغتها بأسلوبي
الحقيقة أن القصة كلها منقولة .. للأسف

Carmen said...

@Ola Rami

القصة مش بقلم نبيل فاروق حضرتك :) القصة اتنشرت فى كوكتيل اعمال القراء .. ومش منقولة باسلوبها زى ماحضرتك قولتى مع احترامى لك :) كل كلمة اتكتبت باسلوبى انا وقرائى اللى اشادو بالقصة اقدر الناس على الحكم بكده والفكرة انا قايلة انها مش فكرتى يبقى فين بقى اللى نسبها لنفسه :) اذا حضرتك قدرتى تحصلى على القصة اللى اتنشرت فى كوكتيل وتقارنيها بدى هتعرفى ان الاسلوب مختلف تماما قبل ماتهاجمى حد بالاسلوب ده :)


تحياتى لوجودك :)

Post a Comment

عذرا على التاخر فى الرد على التعليقات ولكنى حتما ساعود لارد عليها لاحقا .. حقا اسفة بشدة

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates