widgeo.net

2010/12/18

واجب تدويني < لماذا انا مدون ..؟> من الجميلة جايدا


طبعا زمان واحنا صغيرين ماكانش حد بيحب يعمل الواجب بس ازاي وازاي بقي ارفضه وهو جاي من اجمل جايدا في الدنيا مش هطول عليكو ونبدأ ونقول: ‏‎

السؤال الاول ‏:‏ تعريف بالمدون
اسمي اسما وطبعا الدلع سمسمة والنيك نام كارمن ^_^
عندي 20 سنة الا كام يوم ^_^

انا لسه بدرس في ‏3‏ كلية تجارة قسم محاسبة جامعة الازهر
فخورة جدا اني طالبة ازهر وشايفة ان ده كان له فضل كبير جدا في تنشأتي
بابا وماما سابونا كل واحد بني شخصيته بنفسه وتحملنا مسؤولية نفسنا من صغرنا لانهم كانو بيقضو وقت كبير جدا بره في الشغل
حاسة ان شغل ماما بعدها عني لانها صيدلانية فباستمرار كانت بتكون بره لذلك انا نفسي ظروفي ماتضطرنيش اني اشتغل واقعد اخد بالي من بيتي وجوزي واولادي
نفسي اجيب بنت واحدة بس وبصراحة مستصعبة تربية الاولاد
عندي اخ واخت اكبر مني متجوزين واخت صغيرة عندها 16 سنة تعتبر بنتي لاننا مش بنعمل حاجة الا سوا
ممكن اقول علي نفسي هادية بس لما بقلب بقلب بجد ونفس الحكاية بحب اوي واما بكره بكره اوي
هواياتي القراءة والكتابة طبعا وبحب جدا الخيال العلمي وافلام الرعب ^_^
الحمدلله ربنا هداني وبطلت اسمع اغاني بس ساعات كلمات اغنية تشدني فبجيب كلماتها بدل ما انحرف وارجع اسمعها تاني ^_^
بعشق الموسيقي الكلاسيك ودايما بحب اكتب وهي شغالة جنبي
اكتر اصحابي من النت وفعلا عرفت ناس محترمة جدا فوق الوصف

‎السؤال التاني ‏:‏ متي بدأت التدوين وكيف؟
بالظبط كان في شهر 9 اللي فات بكتب من زمان جدا جدا بس كنت بخاف انشر او بتحرج انشر ماعرفش ليه , لحد ما اتعرفت علي صديقة جميلة جدا اسمها مريم عملتلي المدونة هدية وقالتلي هتكتبي يعني هتكتبي ^_^ ‏



السؤال الثالث ‏:‏ ليه أنا مدونة وما هي طموحاتي في هذا المجال؟
انا لحد الان مش بعتبر نفسي مدونة او كاتبة علي الاطلاق لست اكثر من فتاة تكتب ماتشعر به وطموحاتي ان احساسي يوصل للناس وتشاركني فيه

‎السؤال الرابع ‏:‏ الي اي مدي ارغب في التدوين ؟
اعتقد اني هفضل اكتب لحد ما افقد الاحساس لاني بكتب باحساسي ومشاعري فحين يتوقف القلب والاحساس سأتوقف عن التدوين :)

السؤال الخامس: اكتب عن شئ تحبه ؟
عاوزة اكتب عن امي
لاني مهما كتبت وقلت مش هيوفي حقها عليا
وبجد مش هقدر اكتب عنها كتير بس هقول كلمة واحدة انها لها الفضل الاول والاخير بعد ربنا سبحانه وتعالي في وجودي بالصورة اللي انا فيها
اعتبر امي رمزا للحنان والحب والاحتواء والصداقة والثقافة
وأحب ان ارسل لها كلمة واحدة وهي خير الختام
احبك يا امي لاخر قطرة في دمي ! ‏


كفاية كده زمانكم زهقتو مني ‏‏^‏‏_‏‏^‏
شكر خاص لارق جايدا في الدنيا
احب انقل الواجب ل3 بس واتمني انهم يسامحوني ^_^
همسات قلب caspar
ارق فينوس في الدنيا

من كل بستان زهرة

Comments
38 Comments

38 comments:

سندباد said...

شكرا ليكي ياكارمن انك عرفتينا وقربتينا من شخصيتك ربنا يديم عليكي عقلك واحساسك الطيب وربنا يخلي ليكي والدتك
تقديري واحترامي

مدونة رحلة حياه said...

السلام عليكم
شكرا كارمن
عرفتينا بيك والاجمل صراحتك
والاهم والاغلى حبك لمامتك والخاتمة انك اتعلمتى من حياتكم ان تودى بالقرب من بيتك واولادك ان شاء الله
تقبلى مرورى

Unknown said...

أنا كنت بحب رقتك و احساسك يا كارمن و حبيتك أكتر بعد البوست الجميل ده
ربنا يخليلك مامتك و يسعدكوا ببعض
تحياتي و احترامي للمدونه الحساسه جداً

ツSmiLeY AnGeLツ said...

السلام عليكم
الله على ارق بنوتة
حبيتك اكثر واكثر رقة ملهاش حدود
ربنا يخليلك والدتك ومايحرمكش منها
تقبلي مروري
سلامي لارق شخصية عرفتها.

Mona Hekal said...

سمسمة
انا مش محتاجة اعلق لاني عارفة كل ده عنك
وعارفة انك احلي و ارق سمسمة
ربنا يسعدك و يوفقك
و يا ريت تذاكري بجد بدل الدلع ده :((

زهرة نيسان said...

السلام عليكم ،

لا تعليق على كلماتك ،

فقط أردت المرور ،
لأنني جزءٌ من هنا ..

دمتِ بكل خير ..

Anonymous said...

الفاضلة كاريمان

أتمنى لكِ التوفيق في حياتك
لكن لماذا أفلام الرعب :) ؟

eng_semsem said...

صباح التجاره والتجاره شطاره وانت شاطره على الاخر في حل الواجبات بس كان ليا سؤال هو لسه الازهر ازهر زي زمان
وربنا يخلي ماما ويسعدك وتبقي احلى ماما
ويحقق امانيكي كلها في الكتابه وشغلك وحياتك
تقبلي مروري

هبة فاروق said...

ربنا يسعدك ويفرح قلبك ويززقك برجل صالح وتتحقق كل امنياتك يا فراشة المدونين

عباس ابن فرناس said...

بصراحة ياكارمن انا اندهشت لما قولتى كنت بسمع اغانى بس ربنا هدانى
بصرف النظر عن موقف الشرع من الاغانى
لكن ايه الفرق من انك تسمعى موسيقة او انك تسمعى اغانى ؟!
تحياتى

Ms Venus said...

يادى اتدبيسات

هههههههههههههه


وردة لعيونك يا جمل ارق كارمن

جايدا العزيزي said...

صباح الجمال على احلى كارمن

معلش اتاخرت بس الجهاو عملها معايا

شكرا ياقلبى على احلى حل

اديك امتياز

سعيده بالتعرف على شخصيتك المرحه الصريحه

ربنا يخليلك ماما

ويحقق كل امنياتك

الف شكر يا قمر

تحياتى

اسماء عبدالعزيز said...

كارمن الجميلة صباحك سكر ياقمرى
بجد سعيده اوى بالقرب من شخصيتك الجميلة وطباعك الرائعه واحساسك الاروع
واتمنى من الله ان يعطيكِ ماتتمنى وبنت وولد كمان
اصل ياقلبي انتِ ماتعرفيش شغل الحموات
ههههههههههههههه
سعدت بصراحتك وكلماتك
ربي يسعد قلبك

من كل بستان زهرة said...

كارمن
احلى حاجه في الواجبات التدوينيه دي
انها بتقربنا لبعض
وانها عرفتني عليكي اكثر يا ارق مدونه

ربنا يخليلك ماما وويحفظهالك

بس ليه الأحراج ده
انا مش بعرف اجاوب على الواجبات دي خالص بتحرج جداااااااااااا
اقولك انا هجاوب مابيني وبينك بس وي تروحي تقولي لحد

ميرسي يا ارق واجمل سمسمه

Carmen said...

سندباد

تسلم سندباد ربنا يخليك ع ذوقك
نورتني

Carmen said...

مدونة رحلة الحياة

وعليكم السلام
ربنا يخليك بجد انا اللي مبسوطة اكتر اني بتكلم معاكم
تحياتي لوجودك الجميل

Carmen said...

شيرين سامي

وانا كمان بحبك اوي من كتاباتك وجمال شخصيتك
تسلميلي ياحبي
تحياتي لك

Carmen said...

خواطري مع الحياة

وعليكم السلام
ربنا يخليكي حبيبتي ويخليكم انتو لي يارب
نورتيني ياحبي

Carmen said...

مني ابو السعود

بدأ اذاكر والله اهو ^_^
سماح بقي
تسلميلي ياحبي

Carmen said...

فراشتي الرقيقة

وعليكم السلام
بيكفي وجودك بحياتي حبيبتي
حبي واشواقي

Carmen said...

احمد شريف

ربنا يخليك استاذ احمد
افلام الرعب عشان يبقي قلبي ميت ^_^
ماعرفش انا بحبها جدا بحب اتفرج عليها والدنيا ضلمة وانا لوحدي مستبيعة بجد ^_^
نورتني استاذ احمد

Carmen said...

eng_semsem

والله يا استاذ اسامة مافي شي بيفضل ع حاله
بس يمكن اكتر ميزة وعيب في الازهر في نفس الوقت هو الجمود والروتينية والا كنت هتلاقي يد التطور وصلت للمناهج وفقدت معانيها
الحمدلله انا 90% من تربيتي كانت من دراستي
بس هو للي عاوز يتعلم منه وبس يعني في ناس كتير بيدروسو في ازهر واسوأ حالا
ربنا يهدي الجميع
نورتني استاذ اسامة ودائما ماتفعل

Carmen said...

هبة فاروق

ربنا يخليكي حبيبتي ع الدعوتين دول تسلميلي ياقمر
نورتيني

Carmen said...

عباس ابن فرناس

والله هتخليني اتطرق لنقطة اثارت جدل كبير جدا معايا
اولا انا اول لما بطلت اغاني مش عشان هي حرام او انا ما اتخذتهاش كده بس فعلا جيت في فترة بقت تسببلي صداع غريب جدا جدا فبدأت ابعد عنها
اما بالنسبه للفرق فانا بصراحة مش مقتنعة بحرمانية الموسيقي برغم ان ده هيثير كلام كتير اما حد يقرأه
بس اذا نظرنا لحكمة تحريم الاغاني فهي اولا عشان لهو ثانيا بتثير المشاعر والقلب ثالثا عشان هي صخب وضوضاء
اما الموسيقي فهي عكس ذلك تماما بغض النظر عن بعض انواع الموسيقي اللي انا مابقبلهاش زي الهيب هوب والبوب والحاجات دي فهي صداع وحدها اساسا
الموسيقي الكلاسيك بتهدي الاعصاب وممكن تسمعها وانت بتمارس اي حاجة , ثانيا مافيهاش اي اثارة للنفس او القلب او تدعو للسرحان وما شابه , ثالثا مافيهاش اي نوع من الازعاج والصخب
انا بصراحة اتعودت احكم كل حاجة بعقلي وحتي في مسائل الدين والشرع لان النفس اتفطرت علي الاسلام وكل واحد بيغلط بيحس ان ده غلط ماحدش بيغلط بجهالة ويصر ع خطأه ابدا
طالما الحكم مافهوش نص قاطع فانا بحكم فيه قلبي كما قال الرسول صلي الله عليه وسلم < استفت قلبك >
اسفة جدا جدا ع الاطالة والمحاضرة المعقدة ده
بس حضرتك اللي سألت ^_^
خالص احترامي وتقديري

Carmen said...

فينوس الجميلة

شفتي بقي انا بحبك اد ايه ^_^
عاوزه اتعرف عليك اكتر ياجميل
نورتيني حبي

Carmen said...

جايدا العزيزي

صباح الورد ياحبي
انا بجد اللي متشكرة جدا عشان انت اديتني الفرصة اتكلم معاكم
ربنا يخليكم لي يارب
تسلمي حبي

Carmen said...

أسماء عبد العزيز

صباحك بنفسج وجوري ياجميل
والله ياحبي انا مش معترضة اللي يجبه ربنا سبحانه وتعالي اكيد خير بس انا بتمني
وعارفة الحموات كويس ادعيلي بقي ربنا يرزقني بحماة جميلة^_^
نورتي حبي

Carmen said...

من كل بستان زهرة

لالالا هفتن عليك ده انا فضيحة^_^
ربنا يخليكي حبيبة قلبي نورتني وفكري تاني في حكاية الواجب دي ^_^
تحياتي العطرة

Dr/ walaa salah said...

حبيبتي سوسو اجاباتك رقيقه زيك

ربنا يديلك البنت اللي انتي عايزاها وتكون بنفس رقتك

ربنا يخليلك ماما يارب

مشكوره يا حبيبتي على الواجب

زهرة(جنى)الاسلام said...

السلام عليكم
بوست رائع
بجد اختى
حسيت وانا بقرأ البوست انك بتتكلمى عنى
شخصيتك قريبة من شخصيتى
ممكن سيكون بسبب ان احنا نفس السن

rose said...

سمسمتي
انت بجد اجمل بنوتة عرفتها
تسلمي ياأجمل سمسمة

Carmen said...

دكتورة ولاء

ربنا يخليك ياجميل انت بس عشان عيونك حلوين شايفة كل حاجة حلوة
نورتيني ياقلبي

Carmen said...

زهرة (جني)الاسلام

تسلمي حبي شرف لي اني اكون شبه حد برقتك وذوقك
نورتيني حبي

Carmen said...

rose

تسلمي حبيبتي واحشاني اوي

... سعد الحربي ... said...

ما شاء الله تبارك الله

شخصية رائعة جداً
مليئة بالأحاسيس والكفاح

أسأل الله لكي الزوج الصالح وتحبيه وبتنسي العالم كله ويرزقكي الذرية الصالحة الطيبة وترفع راسكي في الدنيا والآخرة

أختي الغالية إن شاء الله يدوم لنا هذا القلم وما ينقطع هذا الإحساس المتدفق.

واسحيلي أختي بأنه كلما أعطيت إحساس صادق وإبداع في مكانه وفي مجاله الصحيح ستأخذين إحساس وإبداع أكثر وأكثر

فاستمري في هذا الإبداع.

استمتعت واستفدت هنا.

Carmen said...

كنوز القمم

بجد مش عارفة اقول ايه ربنا يخليك علي كلامك الجميل وربنا يقدرني اكون عند حسن ظنكم دايما
خالص احترامي لذوقك
تحياتي العطرة

محمد فخري said...

الله أسأل أن يوفقك ويبارك فيكم ويحقق لكِ كل طموحاتك

خالص تحياتي
،،

Carmen said...

محمد فخري

ربنا يخليك يادكتور نحن واياكم باذن الله
تحياتي

Post a Comment

عذرا على التاخر فى الرد على التعليقات ولكنى حتما ساعود لارد عليها لاحقا .. حقا اسفة بشدة

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates