widgeo.net

2010/10/15

¤§¦ دقات ساعة ¦§¤ (( خاطرة ذات طابع خاص )) بقلم كلٍ من ,,فـرآشـة زرقـآ ,, كارمن ,, كاسبر




دقات ساعة
  ,,
خاطرة ذات طابع خاص ,,





عقارب الساعة تمضي في بطئ
تتردد دقاتها وسط السكون في ساعةٍ متأخرةٍ من الليل
ولا زالت تتصارعُ الافكارُ في عقلي .
تأبي أن تتركني وشأني.

استلقيت علي الفراشِ وأنا احاولُ الاستسلامَ للنوم ..
وهو يرفض المجئ ‏
اتوسل إليه أن يأتي ويأبي الخضوع
أصبحت تلك الدقات طرقات مدوية
افقدتني صوابي واصابتني بتوتر شديد ..

اشتركت في احتلال عقلي مع تلك الافكار المتأرجحة التي انتابتني
ضاق صدري ..

لم اعد استطيع التقاط انفاسي
كرهت جميع الدقات حتي دقات قلبي
تمنيت لو توقف الرنينُ ..

تصبب العرق غزيراً علي جبهتي
ولا زلت اصارع تلك الافكار
توقفت في حلقي صرخة قوية عاجزة عن الخروج
تلاحقت أنفاسي
انطلقت صرختي قوية تشق السكون ..
ثم افقت من كابوسي البشع ..

‏ التقطت كوب المياه من جانبي
ارتشفت بعض القطرات ..
ثم استسلمت للنوم من جديد ..
ولا زالت الدقائق تمضي والدقات تتردد بكياني 

أي دقات تلك التى تقشعر الأذن عند سماعها
رغم صوتها الصغير إلا أنه كالمطرقة حين يعم الهدوء طريق الترحال
أو كطبول الحرب في ميدان القتال
إنها دقات ساعة
حين تجلس بجوارها في ليل غامض قد أُسدلت ستائره
ينتابك شعور بالقلق والخوف معاً ولكن لما هذا !
ألم تسأل نفسك ما السبب في ذلك ؟
أهي حيرة من أمر مجهول لا تعلم عنه شيئا
أم قادم آت إليك ولم تستعد لملاقاته
أم انتظار حبيب لن يعود
أم ماذا ؟
هي تُكمل في دربها بلا هوادة
تاركة حقائب الذكريات ..
وبكاء الآهات
تزيد دقاتها وتعلو أصواتها
وما بأيدينا لنفعله !
غير أن ننتظر مترقبين فزعين
من صرخة غياب
أو دمعة عذاب
أو موت يطرق الأبواب ..
يغشاك النوم ثم تفيق ..
لتجدها ماضيةً سائرةً
تسعى والكلُ يسعى مِن حولها
منتظرين الصمت لأجلها
لتهدأ قلوبُهم ..
وتنطفأ أحزانُهم ..
ثم يأتي مصيرُهم

خوف - قلق - حيرة
وعدة ارتجافات داخلية

دقات ساعة تهذي بجنون
كنبض قلب مفتون

ثوان ودقائق وساعات تعلنُ الرحيل
وكل شيء مستكين ..
إنكسارات هنا وجروح هناك
قلوب تنتظر على نبض الساعات
وقلوب تدعوها للتوقفِ عند هذي اللحظات

وهي لا تستمعُ إلا لقلبها ..
تتحرك في تناغم موسيقي ..
منشدة بخطواتها توتر داخلي

أوقات أراها تتمخطرُ في بطء. ثابتة ، وكأنها الجليد
وأوقات لا أعد أرى عقاربها من فرط سرعتها الشديد
وها هي ترحل عنا
آخذة معها ذكريات السنين
آخذة أحلامنا والحنين

ولا أملك سوى الانتظار
انتظار يجرح الأنين

ولكن هي الحياة لحظات
تخطو على رسلها
ونمشي على صوتها
دقات ساعة .

,,,


تمت بحمد الله وفضله ,,,



الخاطرة بقلم كلٍ مِن /

فـرآشـة زرقـآ
Karmen
Casper

Comments
34 Comments

34 comments:

سندباد said...

حقيقة اعشق البوم ذكرياتك المليئ بالابداع
تتميز دايما كتبابتك برهافة الحس والرقة في التعبيرات حتي ولو كان الاخرون مشتركون فيها معك تضفي عليهم طابعك ورقة كلماتك رغم قسوة البوست وحزنه انما دائما ما اجد فيها رقة متناهية
كم احترم هذه المدونة واسعد بوجودي فيها دائما
تحياتي الخالصة للمدونة المفضلة عندي

Anonymous said...

كارمن
جميل اوى البوست وما يطوية من ذكريات
تسلم ايدك
اسعدنى مرورك الجميل
والتواصل دوما ان شاء الله
تحياتى

Dr/ walaa salah said...

خاطره جميله يا كارمن ووصفك لها رائع


تقبلي مروري المتواضع على مدونتك الرقيقه

mrmr said...

مااجمل الذكريات
خاطره جميله يا اجمل كارمن
ووصف رائع

ربنا يسعد قلبك يا غاليتى

زهرة نيسان said...

أتفق مع رأي سندباد فهو يسبق دائماً ويختار الأنسب من الكلمات .
شكرا لكم على هذه التجربة
{ كارمن .. كاسبر}
أسعدني التدوين معكم .

خالص الاحترام والتقدير لحضراتكم .

Carmen said...

سندباد

تسلم سندباد , حقا اخجلتني كلماتك
شكرا علي اشادتك الرائعة وتواصلك الدائم
دائما ما تنير المدونة سندباد

خالص احترامي وتقديري

Carmen said...

الحب الجميل

باذن الله ياجميل انت كمان مدونتك ولا اروع واسلوبك هايل
تسلمي ياقمر علي وجودك الجميل والرقيق

Carmen said...

Dr/ walaa salah

تسلمي ياقمر اكيد شرف لي وجودك
نورتيني ياجميل

تحياتي

Carmen said...

mrmr

دايما بيسعدني وجودك يا ارق مرمر
البوست نور ياقمر

تقبلي تحياتي العطرة

Mona Hekal said...

حللللوة قوي معرفش اقول غير كده معلش موضوع التعليقات ده جديد عليا مبتدئة بقي . بس بجد كل حاجة بقراها في مدونتك بتلمس قلبي قوي.
و علي فكرة انا لما صوت الساعة بيضايقني باليل
" بينرفزني جدا" بشيل الحجارة:)))

Carmen said...

فــرآشـة زرقــآ

ارق فراشة في الوجود
شكرا لك ولكاسبر ان اتحتم لي هذه التجربه
سعيده جدا بها
وشرف لي العمل مع كتاب مثلكم

حبي وتقديري حبيبتي

Mona Hekal said...

انتي عملتي نيو لوك ماشي يا ستي
بس غيري لون الكلمات علشان مش باينة بوضوح مع لون الخلفية

سندباد said...

مبروك النيو لوك الجديد التغيير مطلوب احيانا
وتعليقي مش مجاملة دي حقيقة وواقع
انا رديت علي تعليقك عندي وطلبت منك طلب ياريت تشوفي ردي
ومبروك مرة تانية
تحياتي

Noha Saleh said...

مدونة جميلة اوى ورقيقة جدا
عجبتنى التدوينة
بجد مدونة جميلة اوى ياكارمن
اسمحيلى اكون من المتابعين لها

Carmen said...

Mona Abo - Elso3od

انت احلي ياقمر
انا كمان صوت بيوترني بشكل غبي^_^ نورتي ياحبي
معلش اتأخرت في الرد بس كنت بظبط حبه حاجات لحد ما استقريت ع البلوج ده

الخاطرة نورت بوجودك ياقلبي
تحياتي العطرة

Carmen said...

سندباد

الله يبارك فيك سندباد ربنا يخليك تسلم ع ذوقك
انا رديت عليك هناك وكمان بعتتها ع الميل لو ما وصلتش ياريت تبلغني عشان عندي مشاكل تقنية في الميل عاوزة اعرف بعت ولا ايه

نورتني سندباد
خالص احترامي وتحياتي الحارة

سندباد said...

وصلني الايميل وشكرا علي اهتمامك وذوقك وقريت البوست في مدونتك وعلقت عليه كمان
متشكر كمان مرة باهتمامك وسعيد جدا بمعرفتك
يلا بقي اقري تعليقي علي الخاطرة
تحياتي الخالصة

Carmen said...

Noha Saleh

تسلمي ياقمر نورتي الخاطرة
باذن الله المتابعة هتكون دايما بعد كده

تحياتي

Carmen said...

سندباد

انا اللي متشكرة جدا علي اهتمامك ومتابعتك الدايمة هشوفه حالا

تقبل مني اجمل تحية

Casper said...

بالفعل كانت تجربة رائعة استفدت منها كثيرا في ظل التعاون مع كاتبتين متميزتين

فراشة زرقاء & كارمن

=======

لن اقول خاطرة رائعة او جميلة او اي شي من هذا القبيل

سأترك الفرصة للقارئ يتذوق الكلمات كيفما يشاء
فقط وددت ان اشيد بالتجربة

Casper

Carmen said...

Casper

يجب ان نشكرك اولا علي اقتراحك الرائع ثم علي فكرتك المبهرة
حقا استمتعت بهذا العمل جدا واتمني تكرار التجربة قريبا باذن الله

خالص احترامي لفكرك الراقي كاسبر
انارت المدونة بقدومك

Carmen said...
This comment has been removed by the author.
Mona Hekal said...

ممكن فضول بس اعرف معني ¥k¥
معلش فضولية انا :))

Carmen said...

ههههههههههه
ده توقيع ياحبي
بس غير تقليدي شوية^_^
يعني حاجة كده مفرقعة :)))
بس انت سكر والله مش فضولية ولا حاجة
احنا تحت امر القمر ^_*

Mona Hekal said...

تم يا فندم ازالة التحقق المرئي عندي
علي فكرة مكنتش اعرف انه عندي ولما كنت اعمل كومنت عند حد و الاقيه كنت بتشل منه طلعت انا كمان بشل الناس اتاري اللي بنعمله في الناس بيطلع علينا
انا نزلت خاطرة جديدة في انتظار رأيك
اراكي امس :)))))))

ساسو said...

جميل جدا البوست دا يا كارمن
وبجد مونتك كتير رقيقه
فرحت جدا بمعرفتك
تسلم ايديكي يا جميله

Carmen said...

Mona Abo - Elso3od

ههههههههه انا برضه زمان كنت بخنق الناس به ^_^

حالا يافندم اشوف الخاطرة اكيد حلوة زيك^_*

Carmen said...

ساسو

تسلمي ياقمر انتي اجمل كتير بجد مبسوطه جدا بوجودك
نورتيني ياجميل

Mona Hekal said...

يا فندم ربنا يخليكي ليا علي اهتمامك
لوعندك اكونت علي الفيس بوك
قوليلي ابعت لك الايميل بتاعي

Carmen said...

هو انا عندي اكوانت اه بس مش هيظهرلك في السيرش عشان انا خافياه اجبلك رابط البروفايل ع طول دقيقة واحدة

Mona Hekal said...

متتعبيش نفسك
دا اميل اكونت ليا بس مش اساسي تمويه يعني لما تضيفيه عندك هبعتلك منه الايميل الاساسي
دا لو عايزه يعني
;(
monosh1234@hotmail.com

~ISLAM~ said...

كلامك جميل اوى
والالبوم كله هايل
يمكن دى اول زياره
وانا تايه وسط روعه الحروف وجمال التعبيرات
هكمل الجوله وهرد تانى
دومتى موفقه ومبدعه
تحياتى ليكى

Carmen said...

Mona Abo - Elso3od

لو عاوزه ايه يابنتي هو احنا نطول
تم الارسال يافندم ^ _ *

Carmen said...

iـــــــــــsــــــــــlــــــــــــaـــــــــm

اولا احب اسجل اعجابي الشديد بالاسم وشياكته ^_^
ثانيا شكرا علي كلامك الجميع بجد نورتني وسعيدة جدا بوجودك

تحياتي

Post a Comment

عذرا على التاخر فى الرد على التعليقات ولكنى حتما ساعود لارد عليها لاحقا .. حقا اسفة بشدة

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates