widgeo.net

2010/10/21

كلاكيت جرح تاني مرة







اخدتني خطاي مرة اخري لمكاننا القديم , محملة بجبال من الشوق والذكريات , ابتسامات وآهات وضحكات وأوجاع !

لم أذهب اليوم أهيم علي وجهي كمراتي العديدة السابقة , ولكني كنت علي موعد معه !

لا زالت افكاري مشتتة ومشاعري مضطربة , لا أدري سببا لذلك الموعد بعد شهور علي فراقنا .

لم اعد اقلب في ذكرياته أو اعاود قراءة رسائله القديمة , اعتقدت انني طويت صفحته من حياتي واشيائي .

ألقيت أيامه من قمة جبل ذكرياتي , اعانني علي النسيان بعد المسافة بيننا , وايقان قلبي انه غارق في حب اخري !

نعم . . . هي من اخبرتني بذاتها , وبرغم وجع الكلمات الا انني شكرتها في سريرتي الف مرة , لأنها اول من جعلني اخطو خطواتي الاولي للرحيل !

والان وبعد كلماته وهمساته في المساء , بعدما ذكرني بأشياءنا سويا , بعدما تذكرت بسمة عينيه وراء ذاك الغموض الذي بدا لي . . .

ترامت بعقلي ذكرياتنا علي نحو متلاحق , اعاقني عن التقاط انفاسي , وسلب ارادتي !

بسببه اضعت الكثيرين من حياتي , انكرت ذاتي حبا كان ينبض في ضلوع عشقتني !

لأجله جرحت انسانا أخر شئ استحقه مني ان يذهب بقلب مذبوح بعد كل ما فعله لأجلي !!

اضعت كل هؤلاء لألبي موعده , بعد كثيرا من التردد والحيرة بدأ الحاجز بيننا يذوب . .

صوته اعاد لي ذكرياتنا القديمة , عشقت لمحاته من جديد , كأنني لم اذق منه جرحا قديما , كأن قلبي لم ينزف قطرة واحدة لاجله , تناسيت جراحي في حبه كأنني عشقت شخصا أخر غيره !

تجدد عهد الهوي ولا زلنا علي موعدنا غدا , وكلا منا يتمناه قريب !



لكني ايضا تناسيت ان هذا القلب محترف الجراح , وانه معلم التجاهل والنسيان والرحيل !

فكم كنت بلهاء حينما استسلمت لكذبه وخداعه من جديد , بعت سنة من عمري بأرخص الاثمان , جرحت اشخاص تمنت لو سمعت مني حرفا واحد مما كنت انثره علي مسامعه ولم اقابلهم الا بالجفاء !

أوتدري ايها الطيف .... قد اثخنت قلبي بالجراح حتي انني صيرت بلا ذرة واحدة داخلي تتمناك بعد الان !

علمتني كيف اكرهك وكيف الفظك من حياتي بعنف !

اتدري ما جرحني حقا ؟

أن اول قلب جرحته لأجلك كان أول من فتح لي ذراعيه ليتلقفني من غدرك , كنت اقسي قلب عليه وكان احن قلب علي ... وجدته مفتوح القلب والعقل والذراعين , كما كنت لك بعد هجرك وجرحك !

ولكن أتعلم ما الفرق بيننا . . . ؟

أنك خائن جارح , لا تقدر من هم بجوارك وتعشق قلوب رفضتك وأهملتك !

قد فعلت ما بوسعي لاحافظ عليك دون جدوي , ولتعلم أنك ستبقي ابدا وحيدا , ستحيا وحدك وتموت وحدك .

انت ايها الطيف تعشق آلامك وجراحك , اذن فلتذهب الي الجحيم ولتحرق نفسك وكل من يقترب منك , حتي تحيل قلبك الي رماد لا يعد قادرا حتي علي النبض , فلست أكثر من قلب عليل فاسد مغرور , قلب مريض لا يعرف سوي الجرح والكراهية والخيانة !

وسأصون نفسي وقلبي من جرحك وجحيمك اللامتناهي , وسألقي قلبي في يد من يستحق , ولتتذوق بعض مما اذقته لضحايا قلبك !

حقا لم اعد اكترث لامرك كثيرا ولم يعد يهمني كيف انت , فقد اضعت فرصتك الاخيرة .

وهذه اخر رسائلي إليك , فلتقلب في صفحاتك القديمة لتعلم كيف كنت أنا وكيف انت ! !

انطفئت انوار المسرح جميعها الا دائرة صغيرة تحيط بها وقد انعكست علي دموع غزيرة سالت علي وجنتيها وسط تصفيق الحاضرين .

تمت بحمد الله
18-9-2010
4:40 p.m

Comments
40 Comments

40 comments:

أحمد الصعيدي said...

إن كان ذلك


فهو قلب بلا رحمة

وإن كنت ذلك

فأنت عقل بلا حمة


وبين هذا وذاك

يستمتع القلب بحكايا العاشقين


أسعدك الله دوما

أحمد الصعيدي said...

إن كان ذلك


فهو قلب بلا رحمة

وإن كنت ذلك

فأنت عقل بلا حكمة


وبين هذا وذاك

يستمتع القلم بحكايا العاشقين

عذرا ان أخطأ الحرف

فذاك شأني

أسعدك الله دوما

Carmen said...

أحمد الصعيدي

الاثنان مجروحان بالحب وما فعلاه من تصرفات دافعه الالم
منطقي جدا ان يفقدك الحب والجرح والالم صوابك ويدفعك لاتيان مالا تتصور ان تفعله يوم

خالص احترامي لوجودك الجميل

Casper said...

خاطرة حزينة جدا لكن مليئة بالمعانى والتعبيرات

,,,,

دائما متميزة كارمن
تقبلي مروري

mrmr said...

خاطره جميله يا كارمن
كلها احساس ومشاعر رقيقه وجروح عميقه
ربنا يسعد قلبك حبيبتى

المجهول said...

عندما نصل لمرحلة عدم الإكتراث في الحب فإننا بذلك قد وصلنا لنهاية المطاف في الحب .. ولم يعد لنا أي خط رجعة أو أي منفذ ..

جميل عزيزتي ما قدمتي وأتشرف أيضا بمتابعتك .. تحية معطرة بأنفاس الياسمين

سندباد said...

وهذه اخر رسائلي إليك , فلتقلب في صفحاتك القديمة لتعلم كيف كنت أنا وكيف انت
وقفت متاملا تلك الخاطرة كثيرا وتوقفت عند تلك النقطة
لقد وضعت البطلة امامه دليل غدره وخيانته وتركته يفكر ويتاكد من فيهما خان
لن اكذب عليكي فانتي تشرحين وتقصين قصة اعرفها جيدا ومازلت اعيش فيها حتي الان ولن اكذب عليكي لا ادري هل رقرقة الدموع هذه مني علي بطلة القصة وحديثها ام علي القصة واوجاعها ام علي قلبي انا
لا املك اي كلمات اخري
لاننا في لحظات الانبهار نصمت
وانا انبهرت من هذه الخاطرة
اعتذر علي الاطالة

The illusionist said...

انطفئت انوار المسرح جميعها الا دائرة صغيرة تحيط بها وقد انعكست علي دموع غزيرة سالت علي وجنتيها وسط تصفيق الحاضرين


كلمات البوست ده حلوه قوى

شبه الكلمات دى


أَهْلِكْتُ شَبابي وسنيني فَرَمَتْ بِي في صفِّ الكُهَّلْ
وَ وقفتُ بعيداً لأشاهدَ قصةَ عُمرِي وهِيَ تُمَثَّلْ

رفعوا خنجرَهم ودموعي لم تجعلْ أحداً يَتَمَهَّلْ
والتهبَ المسرحُ تصفيقاً وأنا أُطْعَنُ وأنا أُقْتَلْ

عجبتنى ومساء الانوار عليكى

Dr/ walaa salah said...

رائع يا كارمن

بجد والله انا مكنتش قادره اكمل البوست لاني حسيت بيه اوي

وصفك لاحاسيسك اكثر من رائع

مشكوره يا حبيتي

جايدا العزيزي said...

كارمن

قبل دخولى الصفحه اعرف مسبقا

ان ماكتبتيه شئ فريد

يروقنى ابداعك غاليتى

وتدهشنة عباراتك الفريده

دمتى متالقه

تحياتى

Carmen said...

Casper

تسلم كاسبر من بعض ما عندكم
ربنا يخليك ع كلامك الجميل

خالص احترامي

Carmen said...

mrmr

انت الارق والاجمل حبيبتي
سعيدة بوجودك الجميل
نورتيني ياجميل

حبي وتقديري

Carmen said...

المجهول

فعلا كتر الجراح بيعلم القسوة وبيموت الحب
كثيرون هم من يعدون وراء من يرفضهم ويضيعوا في سبيل هذا كثير احبوهم

انارت الصفحة بوجودك
خالص احترامي

Carmen said...

سندباد

حقا لست ادري ماذا يجب ان اقول
الجراح وحدها ما توحد المشاعر
قد شعرت هذه التجربة وعشت بها بكل كياني وانا اخط تلك الحروف
لهذا جاءت حزينة باكية
وانا ايضا ترقرقت دموعي وانا ادونها
جراح القلب لا تندمل بسهولة وان شفيت فتظل ابد الدهر ندوب تحرق القلوب

لن اقول انارت الخاطرة لأنها ليست ملكي وحدي هي شعور وملك كل مجروح

خالص احترامي لوجودك ومتابعتك الدائمة

Carmen said...

The illusionist

مساء الورد والياسمين
جميلة تلك الكلمات
حقا اود ان اعرف من خطها
فهي قمه في الروعة
خالص احترامي لوجودك الرقيق

Carmen said...

Dr/ walaa salah

ربنا يخليكي ياقلبي تسلميلي ويسلملي احساسك الرقيق
نورتيني

Carmen said...

جايدا العزيزي

شعورك بما اكتب هو ناتج عن رقة احساسك وشفافية قلبك
تسلمي جايدا بجد مهما كان مش هيكون زي احساسك

انارتي الخاطرة بقدومك

Carmen said...

أحمد الصعيدي

عذرا ان أخطأ الحرف
فذاك شأني
أسعدك الله دوما

لا عليك انت علي الرحب والسعة دائما
عذرا فلم انتبه للتعليق التاني الا متأخرا

خالص احترامي لوجودك

همسات وبحــ الحياه ــر said...

كارمن
سعيده جدا بمرورك اللى نور مدونتى المتواضعه
يارب ماتكونش اخر مرة :)
انا قريت البوست اللى فات ولسه هعلق عليه لقيتك حاطه بوست جديد
شوفتى بقى فوائد ان الواحد ييجى متأخر ههههه
بجد البوست دا جميل رغم انه حزين بس تسلم ايدك

Anonymous said...

كعادتك متألقة

ツSmiLeY AnGeLツ said...

السلام عليكم
مازلت منبهرة الله خاطرة روعة
بكيت من كلماتك واحساسك الجميل
لحظة صعبة جدا
لا اعرف ماذا اقول مازلت بذهول من كلامك الجميل
تقبلي مروري
لن اقول سلامي ساقول مازلت مذهولة.

Carmen said...

يوميات شحات

ربنا يخليك تسلم
نورت الخاطرة
تحياتي

Carmen said...

همسات وبحــ الحياه ــر

انا اسعد ياجميل واكيد مش هتبقي اخر مرة مدوناتك بجد تحفة
‏ بس انت ماتزهقيش مني^_^
نورتيني

Carmen said...

خواطري مع الحياة

تسلمي حبيبتي
وجودك اجمل من اي كلام
الحمدلله انها نالت اعجابك
نورتي المدونة بوجودك ياقمر

تحياتي

The illusionist said...

كلمات الشاعر هشام الجخ

قصيده
انطردى الان من الجدول

وده لنك ليها

http://www.zag-eng.com/vb/t38101.html

Unknown said...

بصي
كلنا ينتجرح و الحزن بيملا روحنا من اولها لآخرها
بس المهم اننا نتعلم من الجرح و مانكررش غلطنا في حق نفسنا
سلمتِ و دمتِ بخير.

just a girl said...

حلوة كتير

واحساسك جميل

تسلم ايدينك

Carmen said...

The illusionist

شكرا لاهتمامك
فعلا كلماته جميل واحساسه رائع
تسلم ايدك
نورتني تاني بوجودك
خالص احترامي

Carmen said...

قهوة بالفانيليا - شيماء
علي

ازيك ياشوشو
عاملة ايه
ايه الغيبة الطويلة دي
والله لك وحشة
عندك حق فعلا اهم الحاجة اننا نتعلم من اللي فات بدل مانفضل طول عمرنا نتجرح
نورتيني ياشوشو ماتغبيش كده تاني احسن بتوحشينا
ماشي؟

Carmen said...

just a girl

المدونة نورت بوجودك ياجميل
تسلمي ع تعليقك الرقيق
نورتيني

حرّة من البلاد..! said...

كارمن عزيزتي
أعتذر عن تأخري
لا أدري هنا أجد مدخلا آخر لثنايا الروح تحلق في فضاءات العقول وتسلب الألباب بأسلوب قل مثيله
أشكرك فقد شعرت معك أحساس الألم وتذوقت حلاوة كلماتك
دمت بخير

eng_semsem said...

في الموت حياه وغي البعد عن اللي ظلمك هتلاقي اللي يحبك ويقدرك واسهل حاجه على الواحد انه ينسى اللي دمر حياته لما يفتكر اللي عمله عشانه ويفتكر قسوته وظلمه وهيجي اللي يمسح احزانك ويستاهل احضانك
تقبلي تحياتي واتمنى نسيانك للماضي فغدا ينتظرك فلا تتاخري عليه

Ms Venus said...

روعة يا كارمن

حسيت بيها اوى

وحقيقى اصعب ما فى الوجود هو جرح من يملك القلب ويسكنه


بيكون الألم فوق الاحتمال فى بعض الاحيان

لولا نعمة النسيان


حقيقة انتى دايما رائعة واحساسك عالى


سامحينى على تأخيرى وان فى بوستات مش بلحقها لان للأسف مدونتك مش بتتحدث عندى فى الريدر مش عارفة ليه


وردة لعيونك

Unknown said...

اول زياره للمدونه و عجبني جدا البوست لأن للأسف ده حال معظم الفتايات الحالمات و ضريبة الحب باهظه و الحقيقه دائما لا تظهر الا بعد كثير من الألم
اسمحيلي أتابعك

Carmen said...

حرّة من البلاد

ولا يهمك حبيبتي دايما بتنوريني
شكرا ع كلامك الجميل
نورتي المدونة ياقمر
تحياتي

همسات وبحــ الحياه ــر said...

انا جايه اخد واحد كابتشينوا وهمشى على طول
:)
الحلقه الجديدة نزلت :)

Carmen said...

eng_semsem

عندك حق مش لازم نبص للماضي اكيد المستقبل فيه الاحسن
خالص احترامي

Carmen said...

Ms Venus

ولا يهمك يا ارق بنوته
المهم انك نورتيني
تسلمي علي احلي تعليق

نورتي المدونة
تحياتي

Carmen said...

شيرين سامي

اولا شرف لي وجودك ومتابعتك ياجميل
ثانيا عندك حق
الخاين مابيظهرش الا اما بيخون فعلا
والاناني والجارح
كله بعد من الاوان بيفوت

نورتي ياقمر
ارق سلام وتحية لاحلي بنوته

Carmen said...

همسات وبحــ الحياه ــر

ياويلكم ياقمر
كابتشينو بس
اجبلك احلي عصير واحلي ماج كابتشينو
حالا ياقمر نقرأ ونقول رأينا

Post a Comment

عذرا على التاخر فى الرد على التعليقات ولكنى حتما ساعود لارد عليها لاحقا .. حقا اسفة بشدة

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates